Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #3856  by ManiaC
 
Vad är det du ska göra? Hehe såg att modellerna skiljer sig lite.. De flesta utav dem jag fick hem av gameworld så kan du lossa enbart den vita delen av ringen, där dioden sitter och ta ut dioden.. På 2 av dem så är hela ringen ett stycke(som på din) och där borrade jag ut dioden, Ska in med en som kan lysa i 2 olika färger beroende på vilket läge den är i...

Jag köpte själv 2st såna sladdar för testa, när jag endå beställde andra grejer,,
 #3857  by Tronin
 
Jag har bara tänkt göra rent konsolen. Känner att det var dags nu efter en sisådär 20 år :P Så om dioden och benen tål vatten orkar jag inte besvära med att plocka bort ringen.

Förresten så har jag kört fast, jag lyckas inte få loss själva metallgrejen som sitter ovanför kretskortet. Så om någon skulle vilja göra en enkel bildserie som visar hur man plockar bort allt ur plastbotten vore jag oerhört tacksam. Vill nämligen kunna lägga både lock och botten i blöt (skippar diskmaskinen som vissa tubare gör med sin MD2).
 #3858  by ManiaC
 
Ah ok^^ Seriös rengöring:) Ja torkar/dammar av mina invändigt bara..
Du menar RF skölden som täcker hela skiten?^^ Det är bara att lossa skruven ovanpå och alla runtom som håller den.. Sedan lirka loss den.. Jag har molestat 5st MD,s idag ;)
 #3865  by Tronin
 
Skruvar, skruvar, skruvar. Mitt kungarike för lite skruvar. Är det något som vet var jag kan få tag i skruvar som passar till originalhandkontrollerna? Eller om någon av er sitter på lite reserver får ni gärna hojta till.
 #3867  by Tronin
 
Rotmosträdet: Det är tre skruvar jag behöver.

Och som sagt, är det någon som vet varför nedanstående kontroll inte släpper i underkant trots fyra bortskruvade skruvar får man gärna hojta till.
Image
 #4105  by ManiaC
 
Vet inte riktigt än.. Sätter sladdarna precis som man ska på jp grejerna. Eng/Jap switchen fungerar.. Men 50/60hz är wierd.. nu stöder inte min converter färg med ntsc.. Så det ska bli svartvitt i 60hz,, vilket det blir ibland. Men ofta nånting mellanting blandat med korrupta färger och skit flimmrar. Ah ska ge mig på det igen :) Jag menar hur svårt ska det va efter man fått dit sladdarna.. följer diagrammet till fulloo..

Btw. Har sett att de är olika på olika enheter,, vissa går denna ordning JP1,Jp3, Jp2 ,Jp 4 eller nåt.. Men på dessa mega drive så är alla i ordning, dvs jp1, jp2,jp3,jp4

Sen vet ja inte om de är de billiga skitet o löd grejerj o tenn som är värdelöst eller om ja missar nåt. Fan svårt att få tennet att fästa,, glider mest runt på utan..
 #4112  by Rotmosträdet
 
Öh, du kanske inte ska röra nånting mer utan testa med kompatibla sladdar först!

ALLA(?) NTSC-moddningar får korrupta färger om du inte har en RGB-kabel till kompatibel skärm vad jag vet.
 #4129  by ManiaC
 
Ja det vet jag. Det var inte på det sättet dem blev konstiga.. Jag kör med rgb kabel..

Kollade lite nogrannare vad alla punkterna i sig är och gör, istället för att följa någon guide nu.. Då nästan alla guider använder sig utav 2 switchar så det blev bara drygt då jag ska ha allt på 1st switch..

Men nu klura jag ut det så det fungerar perfa nu :D Skrev upp kopplingarna som eget schema på papper så man inte glömmer det^^ Så nu är det bara att fortsätta med dem andra :) [thumbup]
 #4143  by ManiaC
 
Micke ville du ha 50/60hz & Jap/eng eller överklockning också? Lär ha fixat 50/60 + Jap/eng på alla närsom iaf..

Blev precis klar med den andra. Tog o fotade lite och så, så slänger upp en FAQ sen tänkte jag,, Förstår inte varför man vill trycka in 2st switchar i onödan^^

Ska göra detta på alla nu sen ska man ge sig på överklockningen av någon nåndag^^.. :ugeek: :shock:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8