Forumet för dig som älskar Sega! 

  • Defekt / Modifiering / Reparation / Lödning (Mega Drive)

  • Svar på vanliga frågor om SMD
Svar på vanliga frågor om SMD
 #4180  by ManiaC
 
Tar inte själva grunderna utan bara själva modden!

Det du börjar med att göra är att öppna upp Mega drive:n, Lossa sladden till powerlampan & plocka bort eventuell RF sköld så du kan se hela kortet :) Vet du ej hur man gör detta hänvisar jag till: http://segalovers.se/viewtopic.php?f=46&t=921" onclick="window.open(this.href);return false;

När du ser hela kortet så leta upp följande ( Nedre högra hörn )
DSC00011.JPG
DSC00011.JPG (163.65 KiB) Viewed 15864 times

Med en kniv, nåt vasst. Karva / Skrapa sönder kontakten vid JP2 & JP3. Får karva på en del så man får bort hela kontaktytan under. Är du osäker kan du mäta med en multimeter för att vara säker på att det inte finns någon kontakt kvar..
222.jpg
222.jpg (124.29 KiB) Viewed 15864 times

Löda på lite tenn på ytorna där vi ska fästa kablarna sen. ( Så går det smidigare sen )
DSC00012.JPG
DSC00012.JPG (120.24 KiB) Viewed 15864 times

Sen börja jag med att fästa nödvändiga kablar på switchen. DPDT switch, 2 rader, 3 lägen!
För att göra det enkelt så använder jag mig av 4 olika färger.
Översta raden: Röd, Gul, Svart.
Nedersta raden: Ingen, Svart, Grön
3333.jpg
3333.jpg (53.72 KiB) Viewed 15864 times
Dessa ska sedan lödas dit på kortet förstås, Se min fina paint kreation + bild!
4444.jpg
4444.jpg (61.35 KiB) Viewed 15864 times
Efter dem är på plats så drog jag över dem med Limpistolen, Inget måste men känns bättre så :)
5555.jpg
5555.jpg (144.79 KiB) Viewed 15864 times
Switchen väljer jag att montera på högersidan så närma själva stället som möjligt för kortare kablar. ( i övre kåpan ).
6666.jpg
6666.jpg (108.84 KiB) Viewed 15864 times
DSC00026.JPG
DSC00026.JPG (50.32 KiB) Viewed 15864 times
ENJOY!
DSC00017.jpg
DSC00017.jpg (136.79 KiB) Viewed 15864 times
 #4187  by Janone
 
Fan, ni får det att se så jäkla enkelt ut! Jag avundas er! Hur lång tid tog det för dig att göra det där ungefär? Stora "like" tummen upp där!

En kommentar till placeringen av switchen.
Är inte vänster/bak sida mer lämpligt? Nu kan man ju inte koppla på någon megacd eller liknande. :/
 #4200  by ManiaC
 
Spaken går tillräckligt långt fram för att koppla in MegaCD,n 1an då. Har inte ens tänkt på 2an faktiskt nu när du säger det. Kanske för att den är så grymt ful att kombinera med md1 att jag hellre har en md2 tillsammans med den^^ Kan givetvis montera switcharna nån annanstans mot önskemål om någon vill köpa en av mig dvs,, Det blev mest där för att den satt där på min moddade jap(asian) enhet när jag köpte den och det kändes logiskt då kablarna blir absolut kortast, när man ska modda ett gäng enheter^^

Första gången tog ganska lång tid,, Men när ja börja få koll på lödandet så flöt det på rätt snabbt,, moddade 5st igår.. Varav 2 av dem är det tänkt att jag ska ge mig på att testa överklockningen. Varav denna Switch kommer sitta på baksidan, för att inte blanda ihop dem:)

Bild på hur det ser ut med mega cd1 (btw blivit kär i den stora 16bit loggan) Så mkt snyggare än Eu versionen
setup.jpg
setup.jpg (113.74 KiB) Viewed 15851 times
Baksidan är ju minst synlig att sätta den på men det är inget jag bryr mig om. Har en helt omoddad enhet och så kör jag på en moddad :) Bryr man sig inte om var spaken sitter kan man även sätta den på ovansidan, precis ovanför "Mega Drive SEGA" loggan. Såg att vissa gjort det,, Personligen tycker jag det är lite väl odiskret, men fungerar om man vill hålla korta kablar och kostnaderna nere + kunna använda model2 Mega CD
 #4208  by Janone
 
Ska man använda en spak så är det snyggast om den är gömd, hmmm tror jag såg någon som drog den till mic volyms knappen så att den fungerade som switch istället. :)
 #4222  by ManiaC
 
Min första överklockning blev lyckad,, denna var lite jobbigare men det gick ju det också :)

I överklockat läge, Röd led.
IMG_0676.JPG
IMG_0676.JPG (165.1 KiB) Viewed 14303 times

I standard läge, Grön led
IMG_0677.JPG
IMG_0677.JPG (129.1 KiB) Viewed 14303 times
 #4534  by HVQ
 
någon som vet hur svårt är det att byta en laser i en mega cd? vad behövs och vad kostar sakerna?
 #4541  by Rotmosträdet
 
Ska du byta hela skiten är det nog inte så svårt men bara en liten del kan nog vara klurigt.

Fast var ska du hitta reservdelar? Hittar du en beg. som funkar är det ju bättre att ta den maskinen som funkar.....
 #8103  by Slaktarn
 
Funderade på finns det någon som säljer regions moddade konsoler? Tänkte då främst på

Mega Drive 1 / 2
Mega CD 1 / 2

Hittade denna sidan http://www.wolfsoft.de/shop/ men är ju inte gratis samt att det känns lite krångligt när det är Tyskland och inte Sverige, samt om man vill göra det själv vart får man tag i dessa omgjorda bios

Mvh Slaktarn
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8